Moterkleding om regen en lichamelijk letsel te weren

Moterkleding om regen en lichamelijk letsel te weren

Automobilisten hebben het beter voor elkaar dan motorrijders waar het veiligheid betreft. Niet de veiligheid van een rotonde of een stoplicht. Maar de veiligheid van dat waar je in rijdt. Een ijzeren kooi op wielen, vol kreukelzones, bezet met veiligheidsgordels en uitgerust met airbags. Dat geeft confidentie als je de weg op rijdt. Hoe anders is het gesteld met de motorrijder die niet in maar op een voertuig rijdt. De vrijheid van het rijden is natuurlijk ongeƫvenaard. Je tuft niet als een blikje sardientjes voort, maar zoeft op twee stevige banden de volgende bocht tegemoet. Alleen voor de veiligheid kun je de motor slechts met wat details toerusten. Er moet dus meer aandacht naar de veiligheid van de rijder (en bijrijder) zelf. En dan is de moterkleding eigenlijk de enige schil die het lichaam van hard asfalt scheidt bij een val.

Leer als je gepantserde huid

Moterkleding die beschermt. Een sprookje of niet ver van de waarheid? Ga je met een gewone spijkerbroek de weg op en je valt, dan gaat je lichaam over het wegdek glijden. Voor je tot drie kunt tellen is de spijkerbroek weggesleten en brandt het asfalt in je been. En hier kan motorkledij wel een behoorlijk vertragende werking uitoefenen. Neem nou het materiaal waar veel motorkledij van gemaakt is: rund- of buffelleer. Leer heeft een hogere slijtvastheid dan textiel en zeker dan het katoen van een jeans. 

Moterkleding die beschermt tegen regen

Het klopt dat er ook veel textiele motorkledij te koop is, maar de kwaliteit daarvan is wel beter dan van gewoon textiel. En er wordt nog voortdurend aan verbeterd, ook. Waarom rijders vaak kiezen voor textiel in plaats van leer? Met textiel om je lichaam blijf je gewoon langer droog als het regent. GoreTex is hier het geijkte membraan. Die houdt zelfs stevige plensbuien goed tegen, ook als de regen maar door blijft gaan. Leer lijkt echter in te halen. Nieuwe kleding voor de motor kan waterafstotend leer bevatten in combinatie met ademende membranen zoals GoreTex. Ga je echt langdurig in de regen op pad met je tweewieler? Dan blijft een goed regenpak over je motorpak heen toch de beste oplossing.

De buffers in je moterkleding

Bij een eventuele val zijn er nogal wat lichaamsdelen die een flinke knoei kunnen krijgen. Zoals je schouders of je knieĆ«n, je billen of je schenen. Ook je rug en je ellebogen dienen beschermd als je op de motor stapt. En heupen en enkels gaan er ook niet op vooruit als je een klap krijgt te verwerken op je val of bij een ongeluk. Veel moterkleding is dan ook voorbereid op problemen. Er zitten pads in om je lichaam te beschermen. Die pads vangen de impactenergie op bij een val en verdelen die meteen over een groter lichaamsoppervlak. Ook voorkomen pads dat scherpe voorwerpen snel je lichaam binnen kunnen dringen. 

Pads en leer, het beste huwelijk

Pads werken echter alleen goed als ze op het moment dat je valt zitten waar ze moeten zitten. En niet wegglijden tijdens je val of een ongeluk. Hier komt het voordeel van leren kleding naar voren. Daar blijven de pads beter op hun plek dan in de wat losser vallende textiel moterkleding.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *