Het is gebruikelijk om kleine bedrijfsmarketing te beschouwen als reclame voor nieuwe klanten. Maar er is veel meer dan dat.
De manieren waarop je jouw producten of diensten groepeert, prijst en distribueert zijn ook marketingbeslissingen. Sterker nog, elke activiteit gericht op het stimuleren van de verkoop – ofwel vandaag of in de toekomst – is een vorm van marketing.
Dus hoe vermarkt je jouw producten en diensten? Het begint met een strategie, omvat een plan, en eindigt hopelijk in veel nieuwe klanten. Laten we het doornemen. We hebben aan het einde enkele gangbare ideeën voor kleine bedrijfsmarketing toegevoegd, ter inspiratie.
Strategie voor kleine bedrijfsmarketing voor beginners
Een strategie voor kleine bedrijfsmarketing zal je doelen benoemen en ruwweg beschrijven hoe je ze zult bereiken. Het is ruw omdat de belangrijkste details in je marketingplan terechtkomen.
Bij het opstellen van je strategie is het handig om te onthouden dat er vier belangrijke hefbomen zijn die je kunt gebruiken om de verkoop te stimuleren. Ze staan bekend als de Vier P’s en gaan als volgt:
Product: maak je product (of dienst) beter
Prijsstelling: maak het betaalbaar
Plaatsing: maak het beschikbaar waar en wanneer klanten het nodig hebben
Promotie: maak het beter bekend
Dus je marketingstrategie zal overwegen welke van deze hefbomen je zult gebruiken. Je kunt voor meer dan één gaan, maar probeer niet te veel tegelijk te willen.
Hoe maak je een marketingplan
Een goed marketingplan voor kleine bedrijven begint met een analyse van je bedrijf, je klanten en je concurrenten. Het gaat verder met het opnieuw formuleren van je doelen en gaat dan dieper in op acties.
8 stappen naar een marketingplan voor kleine bedrijven
Vind jouw plek in de markt
Leer waar klanten om geven
Definieer je unieke verkooppunt
Stel duidelijke doelstellingen
Bepaal je budget
Kies je tactieken
Lanceer je campagne
Volg de resultaten en maak aanpassingen
1. Vind jouw plek in de markt
Schrijf de sterke en zwakke punten van je product of dienst op. Identificeer nu de kansen en bedreigingen in de markt. Dit staat bekend als een SWOT-analyse. Het vastleggen van de stand van zaken op een pagina als deze zal je helpen een koers uit te stippelen. Overweeg ook een SWOT-analyse te doen voor enkele van je concurrenten, aangezien dit zal helpen bij stap
2. Leer waar klanten om geven
Je kunt niet het product leveren dat je klant nodig heeft, tegen de prijs die ze nodig hebben, op de plaats die ze nodig hebben… tenzij je echt, echt weet wat die behoeften zijn. Schrijf alles op wat je weet over je doelklant en als je niet veel weet, doe dan wat onderzoek. Een goedkope enquête of zelfs een paar informele gesprekken kunnen ervoor zorgen dat je inspanningen gericht zijn.
3. Definieer je unieke verkooppunt
Omdat je nu weet wat je tegenover je concurrenten hebt (stap 1) en wat je klant waardeert (stap 2), kun je zien wat je in de ogen van je klant onderscheidt. Dit is je unieke verkooppunt (USP) en het zal de hoeksteen zijn van je kleine bedrijfsmarketing. Je zult je USP(‘s) benadrukken in al je promotionele materiaal.
4. Stel duidelijke doelstellingen
Hoe weet je of je marketing werkt? Begin met het maken van SMART-doelstellingen (Specifiek, Meetbaar, Haalbaar, Relevant, Tijdgebonden). Verkoop is één goede doelstelling, maar er zijn andere succesindicatoren zoals bezoeken aan je winkel of website, aankoopwaarde per klant, inschrijvingen voor een nieuwsbrief of loyaliteitsprogramma, klantvragen, verbeterde klantbeoordelingen, terugkerende klanten, enzovoort. Investeer in het juiste marketingbureau, zoals Convins, voor jouw kleine bedrijf.
Bron: https://www.convins.eu/
Leave a Reply